Certificare ISO


Influentat de fenomenul globalizarii tot mai manifest in ultimele decenii, mediul de afaceri din ziua de azi pretuieste tot mai mult certificatele ISO. Ele devin tot mai cunoscute si orice organizatie care isi doreste sa ajunga la un anumit nivel isi pune problema daca si cum sa le obtina. Dar ce sunt aceste certificate ISO? Ele sunt dovezi ale respectarii unor anumite standarde internationale emise de Organizatia Internationala pentru Standardizare, cel mai reputat organism care elaboreaza standarde pentru foarte multe domenii in urma unor dezbateri si a gasirii unui consens la nivel mondial.

Cele 20000 de standarde ISO se refera la o gama foarte larga de domenii de activitate, iar unele dintre ele sunt certificabile, deci organizatiile care respecta cerintele standardelor au posibilitatea de a fi auditate de un organism de certificare ISO, independent si de terta parte, si de a li se confirma conformitatea cu respectivul standard. ISO nu efectueaza certificari, ci doar concepe si publica aceste standarde.

Desi numeroase standarde ISO se refera la chestiuni extrem de tehnice, in ultimii ani este foarte vadit avantul pe care l-au luat standardele de management. Printre cele mai cunoscute se numara si urmatoarele: ISO 9001 (managementul calitatii); ISO 14001 (managementul mediului); ISO 27001 (managementul securitatii informatiei); ISO 50001 (managementul energiei); ISO 13485 (managementul calitatii dispozitivelor medicale); ISO 22000 (managementul sigurantei alimentare) si multe altele.

Procesul de certificare ISO consta in mai multi pasi, uneori diferiti in functie de standardul ales, insa, in principiu, el se compune din implementarea unui sistem de management, documentarea lui, auditarea lui, obtinerea certificarii ISO, mentinerea sistemului de management, imbunatatirea lui. O certificare ISO nu se acorda “pe viata”, ci au o valabilitate de cativa ani, in general trei. De aceea, sistemele sunt auditate la sase luni sau anual, prin asa-numitele audituri de supraveghere. Conceptul de imbunatatire continua este unul foarte pretuit de ISO, iar rolul acestor audituri este tocmai de a-i garanta respectarea.

Orice schimbare majora in modul de desfasurare a activitatilor dintr-o organizatie va crea o presiune suplimentara asupra afacerii, insa, similar investitiei facute in programe software performante, si rezultatele pe termen lung care deriva din implementarea unui sistem de management merita din plin toate eforturile.
Va amintiti cand se foloseau schite si planuri numai pe suport de hartie? In prezent, toate fisierele sunt electronice. A implementa un sistem de management conform standardelor internationale ISO reprezinta tocmai un astfel de progres – ceva munca la inceput, insa beneficii de necontestat in scurt timp in organizatie.

Firmele care obtin certificate ISO:
– Obtin rezultate constante si coerente datorita procedurilor bine definite si documentate;
– Isi masoara constant calitatea;
– Datorita acelorasi proceduri, sunt capabile sa ia masuri corective adecvate oricand apar defecte;
– Se bucura de o rata scazuta a defectelor;
– Isi depisteaza si isi corecteaza mai devreme defectele, cu un cost scazut;
– Datorita definirii procedurilor, isi identifica practicile invechite sau ineficiente;
– Le ofera angajatilor noi posibilitatea de a respecta mai usor procedurile documentate;
– Isi mentin sau isi cresc cota de piata, marindu-si vanzarile sau veniturile.

Cele mai invocate motive pentru a va certifica ISO:
– Eficienta operationala interna;
– Costurile mai mici de productie datorita scaderii numarului de produse neconforme, a reprelucrarii, a ratei de respingere, a simplificarii proceselor si a imputinarii greselilor;
– Accesul pe noi piete;
– Unele piete solicita anumite certificari ISO, alte piete favorizeaza companiile certificate ISO;
– Solicitarile clientilor, care le cer multor organizatii sa obtina certificari ISO pentru a continua sau a incepe sa colaboreze cu ele.

Chiar daca obtineti o certificare ISO, organizatia nu va beneficia de pe urma acesteia daca nu respectati unele principii esentiale, printre care se numara:
– Conducerea superioara trebuie sa se dedice mentinerii certificarii ISO cu aceeasi seriozitate ca si celorlalte obiective corporative;
– Intreaga organizatie trebuie sa se implice in mentinerea standardelor ISO pentru domeniul acoperit de certificare;
– Conducerea trebuie sa isi asume responsabilitatea si sa nu o aloce unei terte parti, deoarece trebuie sa cunoasca in amanunt toate detaliile referitoare la procesul de mentinere a sistemului de management implementat;
– Nu trebuie neglijate auditurile interne si luarea unor masuri corective si preventive care sa conduca la o veritabila imbunatatire continua a sistemului de management.