Consultanta ISO
In momentul de fata, mediul economic din Romania si din lume este tot mai dinamic, fiind puternic marcat de fenomenul globalizarii. In aceste conditii, organizatiile de orice tip si de orice marime isi pun tot mai des problema competitivitatii. De exemplu, piata unica europeana, care consta in libera circulatie a populatiei, bunurilor, serviciilor si capitalului in statele membre UE ca si cum toate acestea ar circula intr-o singura tara, a adus cu sine si unele cerinte. Produsele si serviciile au nevoie de existenta unei trasaturi comune care sa permita aceasta libera circulatie.
Standardele ISO reprezinta un instrument de indeplinire a acestui deziderat prin faptul ca ofera un limbaj comun despre calitate. Calitatea este trasatura care ajuta la diferentierea produselor unei companii fata de cele ale altei companii, iar standardele internationale confirma calitatea. Desigur, calitatea nu se refera numai la produse si servicii, ci si la procese, proceduri, sisteme, comunicare, mediu etc. Standardele ISO sunt foarte importante si deoarece consultanta ISO in vederea certificarii lor presupune implicit respectarea legilor si reglementarilor aplicabile in domeniul de activitate al organizatiei, apelul la tehnologie (achizitionarea si folosirea unor tehnologii de ultima ora) si cele mai bune servicii adresate clientilor (satisfactia clientilor).
Procesul de consultanta ISO si implementarea unui sistem ISO intr-o organizatie se poate face numai sub supravegherea cuiva care detine cunostintele si experienta necesara indeplinirii acestei sarcini. Dupa ce o organizatie se hotaraste asupra standardului pe care doreste sa il implementeze, ea trebuie sa aleaga un coordonator al proiectului de implementare.
Acesta poate fi un angajat instruit de o firma abilitata in privinta implementarii si a auditului intern, sau poate fi reprezentat de un consultant extern calificat in aceasta directie, capabil sa ofere indrumari pas cu pas celor implicati in implementarea sistemelor ISO.
Consultantii ISO sunt in masura sa examineze obiectiv si impartial situatia organizatiei si sa efectueze o analiza a lipsurilor care va scoate in evidenta diferentele dintre cerintele standardului si realitatea de la fata locului. Munca lor se desfasoara de-a lungul a mai multor luni de zile, din aproape in aproape, pana la ultimul audit intern care il pregateste pe cel de certificare; ea nu trebuie sa se incheie neaparat dupa certificare, fiind un fapt dovedit ca uneori, organizatiile care obtin certificarea ISO si renunta la serviciile de consultanta isi pierd interesul fata de indeplinirea cerintelor standardului, ceea ce are consecinte negative vizibile cu ocazia auditului anual de supraveghere.
Aceasta problema poate fi rezolvata daca unii angajati sunt instruiti foarte bine in problemele ISO, intr-o perspectiva strategica. Unele firme de consultanta ISO ofera si servicii de formare ISO pentru angajati. Eficacitatea implementarii unui standard ISO nu poate fi atinsa decat atunci cand angajatii organizatiei stiu foarte bine ceea ce fac, de ce fac lucrurile care au legatura cu conformitatea fata de standardele ISO si care sunt beneficile aduse organizatiei de acele lucruri; in caz contrar, angajatii neinstruiti lucreaza mecanic si nu cresc in niciun mod valoarea organizatiei certificate.
Consultantii ISO ajuta la insusirea standardelor intr-o maniera eficienta si garanteaza executia corespunzatoare a proceselor. Consultantii buni folosesc cele mai bune practici pentru a elabora sistemul si isi propun obiective masurabile pentru a crea o veritabila cultura a muncii in organizatie. Firmele de consultanta ISO si consultantii ISO vin atat in ajutorul firmelor care doresc o obtina o noua certificare, cat si in al celor care intentioneaza sa se recertifice si sa isi actualizeze metodele de lucru.
Avantajele de care beneficiaza organizatiile care se bucura de sprijinul unui consultant sunt numeroase, printre ele numarandu-se: controlarea resurselor implicate in implementare, reducerea pierderilor ca urmare a producerii de bunuri sub-standard, construirea unui nivel ridicat de incredere din partea clientilor, concentrarea sporita asupra scopului propus de certificare, mentinerea calitatii, intocmirea unei documentatii adecvate si elaborarea unor politici si strategii corespunzatoare.
Este recomandat ca o organizatie sa aleaga o firma de consultanta ISO in functie de nevoile sale specifice. Unele firme ofera numai sfaturi si programe de formare generale, pe cand altele se dedica crearii unor programe individuale de formare adresate in mod special unei organizatii. Ele dezvolta planuri detaliate care indeplinesc cerintele afacerii respective.